2012-09-04

11 år eller 15 månader

Jag blev White Sox fan 2001 av en slump men brydde mig inte om baseboll förrän 2005. Då flyttade jag in i en ny lägenhet och fick baseboll på Viasat Sport. Såklart vann White Sox World Series för första gången sen 1917 och tajmingen får väl sägas vara hyfsad. 2007(?) försvann basebollen från TV och mitt intresse försvann igen.

I didn't see it when it happened,
but I still don't like this guy!
Förra året började jag titta på baseboll live och intresset återvände snabbt. Jag började i juni titta på allt på ESPN America och det var väl först NU som jag bölrjade lära mig namnen på spelarna i White Sox. I samband med All-star-matchen skaffade jag MLB.tv för resten av året och jag såg massor av matcher, både på kvällar och mitt i natten.

I år har jag nog sett ett 50-tal matcher, sovit dåligt, lärt känna härliga människor via twitter och bloggar och lärt mig så mycket jag kan om White Sox historia och baseboll i stort. Ändå saknar jag något... Jag vet vem Frank Thomas är men för mig är han bara "en stor spelare(x2!) som jag aldrig sett spela". Jag hade aldrig hört talas om Minnie Miñoso innan det talades om att han borde röstas in i HoF. Jag har aldrig sett varken Robin eller Ozzie spela, för mig är de bara managers. Och Ozzie är väldigt lite "killen som ledde oss till World Series" utan snarare "killen som aldrig kan hålla käften i media". Jag saknar den känslan av tillhörighet eftersom jag  följt Sox så intensivt i bara 15 månader.

Twitter och diverse bloggar är min främsta källa till basebollnyheter. Där blir jag också lite avundsjuk på Matt Adams, James Fegan med flera som kan skriva så mycket varje dag om White Sox matcher och annat som rör klubben. Blir avundsjuk på Brian som är tredje generationens White Sox-fan, tänk om man hade haft föräldrar som  pratat baseboll när man var liten. De vet alla så mycket mer, de har vuxit upp med baseboll. Jag visste inte ens vad en infield fly rule för ett halvår sedan :)

Mustache power! 
Jag älskar verkligen mitt White Sox, men jag har också så otroligt mycket mer att lära mig. Det är spännande men det kan också vara demotiverande att känna att man ligger så långt "efter" i inlärningen. Jag vill kunna allt nu!

White Sox når playoff i år, det känns verkligen så nu, det måste hända. Och blir det inte playoff så är det bara att börja ladda inför spring training, den är snart här!

1 kommentar:

  1. Riktigt bra skriven text.
    Känner igen mig på nästan allt. Från sömnlösa nätter, påläsningen av basebollen och favoritlagets historia och dessa människor man fått lära känna folk via twitter, forum och även forumet ska nämnas!
    Man känner ju även lite saknad av att inte vara uppväxt med baseboll som amerikanerna. Men å andra sidan tror jag att man lär sig älska spelet på ett helt annat sätt då, så vi ska inte sörja ;)
    Dessutom har man väldigt många år till på sig att se baseboll på :)

    SvaraRadera